Sunday, February 13

carrot cheese kek





Carrot Cheese kek ni memang my peberet especially kalau yang secret recipe punya.. rasa kalau makan seketul dengan rega rm5.50 tu tak cukup lah so zue cari alternatif lain untuk buat kek ni. Even rasa nyer tak lah sehebat secret recipe tapi kalau dah ada sedikit pengetahuan tentang kek ni kira bolehlah.. Tapi ni percubaan pertama so after this nak buat lagi sehingga kata orang boleh bukak kedailah...




CARROT CHEESE CAKE

Bahan-bahan:-
1 1/4 cwn minyak jagung (minyak masak pun boleh)
4 biji telur
120 gm gula castor
120 gm gula perang
100 gm walnut cincang (mana2 nuts pun boleh) - zue bli walnut kat bake with yin rega 16 hinggit dengan 500gm
1 cwn kismis kuning
1 1/2 cawan carrot yang disagat
250 gm tepung gandum
1 sudu kecil baking soda
1/4 sudu kecil kulit kayu manis
1/4 sudu kecil garam

Bahan Topping
250 gm cream cheese
100 gm butter
100 gm gula ising
sedikit perahan limau
sedikit esen vanila



Caranya:

Pukul telur sehingga kembang. Kemudian masukkan minyak, gula castor dan gula perang dan kacau sehingga sebati tapi tidak perlu sampai gula tu hancur. Kemudian masukkan walnuts, kismis dan carrot dan kacau sehingga sebati.

Ayakkan tepung gandum, baking soda dan serbuk kulit kayu manis bersama garam dan masukkan ke dalam adunan no2. Gunakan spatula untuk kaup balikkan adunan tersebut.

Dalam loyang berukuran 9 inci yang telah disapukan mentega/di alas kertas minyak, masukkan adunan tadi dan bakar selama 45 minit pada suhu 180c. Bila sudah masak keluarkan untuk sejukkan bagi meletakkan topping cheese.

Penyediaan Topping
masukkan kesemua bahan tadi dan pukul dengan mixer. Bila kek dah sejuk, sapukan atas kek dan sejukkan dalam frige baru dipotong untuk dihidangkan.

No comments:

 

Designed By Izza sakura