Monday, October 15

AISKRIM GORENG


Assalamualaikum..

Dah Lunch? Pernah makan aiskrim goreng tak?. Dulu mula-mula keluar kat Kuala Terengganu memang glamer siap masuk tv lagi. Sekarang dah dah banyak tempat ader jual. Ari tu zue beli kat pasar malam dijual rm2.50 sebiji. Mahal gak tu.. Walhal buat sendiri kosnyer lagi murah. Actually kebanyakkan aiskrim goreng ni asalnyer takdelah disalut dengan breadcrumb sajer zue jer nak salut.. Bagi cantik dan bila makan tu agak-agak terasa sedikit ranggup dihujung-hujung gitu..
Bahannya:

Roti keping
Aiskrim
serbuk roti atau breadcrumb
Putih telur 
Caranya:
  • Masukkan satu atau dua scop atas sekeping roti.
  • Kemudian tutup dengan sekeping roti lain. (Macam sandwich)
  • Pastikan dua roti ni bercantum untuk memudahkan proses memotongnya menjadi bulat.
  • Zue potong menggunakan cawan untuk dapatkan saiz yang sama. (tekan dengan kuat sehingga putus)
  • Kemaskan dihujung-hujung roti tadi untuk mengelakkan aiskrim tadi bocor semasa menggoreng.
  • Masukkan dalam plastik kecil dan sedia disimpan dalam peti ais bahagian freezer dengan minima semalaman.
  • Dah cukup semalaman sedia digoreng. 
  • Sebelum digoreng, salutkan putih telur dan golekkan dalam serbuk roti atau breadcrumb.
  • Pastikan minyak betul-betul panas baru boleh digoreng dan jangan goreng terlalu lama. (Agak-agak jer dah nampak garing boleh diangkat)

2 comments:

Anna Qawina said...

aslmkm Zue...akk sampai sudah takutnk try..takutcair meletup dlm kuali...hiii

rupanya kna bekukn dulu ya..tp kalo ada eskrim sure habis cpt..x smpt nk belek resepi dah

..::Zue::.. said...

wslm kak.. x cair punya sbb dah bekukan semlman tp x leh goreng lama sgt jgk..tq kak sifu sudi singgah blog zue...huhuhhhh..

 

Designed By Izza sakura