Monday, August 15

BISKUT COKLAT DAN CERI

Semalam Zue sempat buat 2 jenis biskut.. Almaklum tengah rajin.. Actually resepi biskut ni zue ambik daripada majalah nona keluaran Ogos 2011. Resepi yang agak sama dengan biskut coklat chip cuma bezanya ditambah ceri..Agak nampak sedikit kelainan kan?!.. Cuma zue tak letak ceri hijau (guna apa yang ada dirumah jer)..Malas nak bersesak kat kedai kek..Lagipun sekarang kedai kek memang ramai orang sangat2..nak beli barang2 kuih/kek untuk persiapan raya katakan..Memang sekarang waktunyer orang start dah nak mengukis ni... Termaksud zue....Ye lah lagi 15 hari nak raye..... Semua dah buzy nak buat tu buat ni..beli tu beli ni.. Kebetulan lak.. ari ni gomen dapat bonus....Memang bersesak ler mana2 shopping complex... Nasib baik baju anak2 zue dah beli awal2 lagi.. cuma tinggal kasut jer tak beli lagi.. Plan cuti minggu depan nak menjelajah cari kasut anak2 skali kasut maknyer skali... (^0^)


Bahan-bahan:


200 gm mentega
170 gm gula aising
10 gm esen vanila
2 biji telur
300 gm tepung gandum ~ zue guna tepung red rose
4 gm soda bikabonat ~ zue guna 1sk soda
3 gm garam ~  zue guna 1/2 sk garam
160 gm coklat chip
160 gm walnut
120 gm ceri




Cara Membuatnya:-
  • Pukul mentega dan gula aising
  • Masukkan telur dan esen vanila
  • Masukkan tepung gandun, soda bikabonat dan garam
  • Masukkan coklat chip, walnut dan ceri
  • Ambik sedikit adunan dan bentukkan bulat dan letak di atas dulang pembakar (Zue guna 2 sudu camca untuk bentukkan adunan tersebut)
  • Bakar dalam ketuhar 180c selama 15 minit...(zue bakar 150c selama 20-25 minit)
Resepi ni actually zue doublekan memandangkan resepi asal hanya dapat sedikit saja biskutnya..dan zue akan guna jumlah yang sama pada taburan coklat chip dan walnut.

3 comments:

kak nur said...

rajinnyer zue ni, dlm sibuk2 kejepun sempat jgk wat cookies, akk lum sempat nk wat lg, sibuk ngan keje je..hehe.

..::tarabozu::.. said...

seronok nak mencuba jer kak.... ni kena cr hr tak keje jer yg leh buat.. klu lps blk keje... malam lps magrib terus pengsan..

Nizam said...

nampak menarik..nak gi ambil kat dapur lah!

 

Designed By Izza sakura