Thursday, October 18

JUS NENAS

Assalamualaikum...

Pernah minum jus nenas?. Jus nenas adalah minuman yang amat sedap antara banyak-banyak jus. Kenapa yer.. Sebab ia cukup dengan rasa masam dan manisnyer. 

Kalau bagi zue minum segelas memang tak akan cukup. Sekurang-kurangnya 4-5 gelas.. Itu pun rasa cam masih lagi tak cukup. Sesetengah orang mungkin akan tapis dulu hampasnyer tapi Zue suka minum sekali dengan hampasnya.


Jus nenas memang banyak khasiatnya. Antaranya ialah ia mengandungi vitamin A, B1 dan bromelain (digunakan untuk melembut daging). Dan ia mengandungi asid sitrik untuk menghilangkan lemak dan dapat menguruskan badan sekiranya di amalkan selalu.

Dari segi perubatan pula, buah nanas dimakan atau dibuat jus minuman untuk mencuci tubuh, melawaskan buang air kecil, merangsang penghadaman, sakit kerongkong, masalah hati dan demam kuning. Manakala air nenas muda sesuai digunakan untuk rawatan pelbagai penyakit paru-paru dan membunuh cacing dalam perut tetapi ia tak sesuai untuk ibu yang mengandung. 

Nanas dipercayai mampu boleh merawat barah. Dua molekul daripada nanas menunjukkan hasil yang baik bagi melawan pertumbuhan barah. Salah satu molekul yang dikenali sebagai CCS menghalang protein yang dikenali sebagai Ras dan satu lagi yang dikenali sebagai CCZ mengukuhkan sistem imuniti badan pesakit bagi melawan sel barah. Buah ini mempunyai kandungan vitamin A, B, dan C yang tinggi. 

  Jus nanas juga dapat mengatasi masalah kekeringan di bahagian bibir dan di bahagian muka. Amalan minum jus nanas, juga berkesan untuk atasi masalah kencing tidak lawas.

Enzim yang terdapat pada buah nanas boleh meredakan bengkak-bengkak, kuatkan daya tahan badan serta hapuskan fibrin yang boleh bawa sakit jantung dan strok. Selain itu buah ini juga melancarkan perjalanan haid serta berkesan dalam mengatasi masalah pencernaan, pundi kencing, cacing dan kelesuan tubuh badan.
Bahannya:

Nenas
Gula
Air
Ais batu
   ***Mengikut kesesuaian dan citarasa sendiri

Caranya:
  • Masukkakn kesemua dalam blender.
  • Blend sehingga hancur.
  • Sedia ditapis untuk membuang hampasnya.
  • Masukkan ais batu dan sedia diminum sejuk-sejuk

Agak-agak tergoda tak yer?....

5 comments:

Farah Deeb said...

Waa banyak khasiatnye ye? Idok le ku tau! Selama ni takut nak minum jus nenas sebab dok terbayang rasa dia tajam huhu... lepas ni mesti gak cube. Boleh Farah boleh! Ahaks!
My latest Entry :)
Tips nak buat kabinet dapor

Zue El Razak said...

mmg khasiat dan sedappp tau... trylah buat...

Unknown said...

wah sedapnya ., lagi 2 mase time puasa nie

Olie said...

Wahhh..sedapnyer

Unknown said...

Nice dear for the idea this ramadhan..thank a lot

 

Designed By Izza sakura