Monday, July 9

BISKUT BATEK BISKUT MARIE

Assalamualaikum..

Selamat Pagi. Bestnyer tido kalau hujan-hujan gini.. Pagi tadi tak delah nampak tanda-tanda nak hujan tetiba jer hujan lak... Ermm nak kuar lunch camna ni yer... perut lapar tapi nak kuar cari makan almaklum ler basah-basah gini..

Memandangkan semalam terfikir nak buat projek membaking so resepi yang jadi pilihan dan yang duk lipat elok di peti ais adalah KEK BATIK BISKUT MARIE. Actually sebelum zue buat resepi ni zue buat ler research dalam 4-5 resepi yang sama sebab zue nak pilih resepi yang mudah tanpa perlu kos yang banyak dan lagi baik semua bahan dah sedia ada didapur. Cuma kali ni zue terpaksa guna biskut marie kaler coklat.

Resepi yang menjadi pilihan adalah resepi dari dapur CMG ni.. 

KEK BATIK BISKUT MARIE
Sumber: CMG 

BAHAN-BAHANNYA :

250 gram biskut marie, dipatah 4
125 gram mentega
2 biji telur gred A (dipukul sedikit)
3/4 cawan susu pekat manis
1/2 cawan MILO
1 1/2 camca besar penuh serbuk koko
1/4 cawan air
3/4 camca teh esen vanilla

CARANYA:
  • Satukan semua bahan2 diatas kecuali biskut marie dan mentega, dalam satu bekas, kacau dengan whisk hingga semua sebati, tuang dalam kuali, masukkan mentega dan pasang api pada kadar sederhana.
  • Kacau tanpa henti bancuhan tadi hingga pekat. Masukkan biskut marie, gaul rata2 sehingga kesemua bahagian biskut tersalut dengan bancuhan. Matikan api.
  • Tuang dalam tin berukuran 4 inci x 8 inci yang telah dialas dengan plastik cling, tekan adunan tadi padat2, bungkus dengan plastik cling dan biar hingga hilang wap panas. Simpan dalam peti sejuk 1 jam atau hingga boleh dipotong. Hidangkan.


Bahagian atas tu Zue blend halus biskut marie.



2 comments:

mummy said...

sedapnye mummy copy ye, TQ

Zue El Razak said...

silakan mummy Ayda

 

Designed By Izza sakura