Tuesday, November 1

Resepi APAM POLKADOT versi LADYBIRD tapi terhasil PUTU AYU


Aikk.. Pelikkan.. Ape cite si Zue ni..tetiba buat tajuk cam tu.. Haaaa... ni lah Zue nak habaq mai sat.. Kemarin dulu ada orang order Apam Ladybird 30 biji..Untuk adunan apam polkadot ni leh dapat lebih kurang 65 biji++ untuk telur gred AA..Tak kan nak buat kot yang selebihnyer.. Isshh.. nak ulang buat kalau saja-saja untuk makan malas lak.. Almaklum nak buat sebijik-sibijik ni Loteh gak tu Den..Pastu simpan jer dalam peti ais..Fikir untuk esok..kalau rajin buat lagi.. kalau tak rajin, simpan jer dalam tong sampah..hihihi


Esoknyer bangun pagi.. tetiba teringin nak buat Apam putu Ayu..Kebetulan lak kelapa parut yang muda ada dalam peti ais (still elok lagi walau yang semalam) - lebihan buat sagu kelapa.. Terus tanya jer tok guru Zue yang bernama Mr Goggle...Jumpalah resepinyer.... Aik sama jer cam resepi apam polkadot..bezanyer dari segi sikit atau banyak bahan-bahan dalamnyer..Jom terjah kedua-dua resepinyer...

APAM POLKADOT

Bahan-bahan
  • 3 biji telur - dari peti sejuk
  • 275 gm tepung gandum
  • 220 gm gula halus(boleh kurangkan sikit sebab ni manis sikit)
  • 150gm susu segar/susu cair/santan segar
  • 3 sudu teh baking powder
  • 1 sudu kecil ovallete
  • Filling secukupnya (saya guna filling coklat)
  • Pewarna ikut suka
Cara-cara
  1. Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk mixer dan pukul kelajuan maxima selama 6 - 8 minit.
  2. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian & titiskan pewarna mengikut citarasa.
  3. Masukkan setiap warna ke dalam piping bag (atau beg plastik yang bersih).
  4. Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah disusun didalam acuan lompang.
  5. Picitkan filling coklat secukupnya.
  6. Picitkan lagi adunan yang berlainan warna sehingga ¾ penuh.Kemudian dot dot kan dengan warna pilihan.
  7. Kukus didalam kukusan yang telah dipanaskan selama 10-15 minit. Guna api sederhana. Jangan gunakan api besar semasa mengukus untuk mengelakkan apam ni jadi merekah/mekar. Balut tudung periuk dengan kain bersih untuk mengelakkan air wap kukusan menitis jatuh ke atas apam dan menyebabkan apam tidak cantik. 
RESEPI PUTU AYU
Bahan-bahan
220 gm tepung
5 biji telur
250 gm gula
1 sk baiking powder
1 sk ovallet
150 ml santan/ susu cair /susu segar 
1 sudu teh pewarna
sedikit tepung ubi/tepung jagung 
(sebagai gam untuk lekatkan kelapa parut pada apam)
sedikit kelapa parut + secubit garam


CARA-CARANYA:-
  1. Pukul telur bersama gula hingga kembang, kemudian masukkan bahan-bahan lain kecuali kelapa parut. Kacau sehingga sebati.
  2. Gaulkan kelapa parut bersama garam dan masukkan sedikit air bancuhan tepung ubi/ tepung jagung
  3. Masukan kelapa parut tadi ke dalam acuan putu ayu, tekan supaya padat. 
  4. Kemudian masukkan adunan yang telah dipukul sehingga sebati.
  5. Kukus selama 15-20 minit.
Sekarang cuba korang nilai... samakan resepinyer tapi adalah skit-skit yang tolak tambah bahan-bahan dalamnyer..so terhasilah APAM PUTU POLKA (Versiku...huhuhu)  >_<

4 comments:

ady said...

as-salam
dua2 npk sedap..cantik ladybird tu..

..::tarabozu::.. said...

w/salam ady..
tq ady.. :)

Gee® said...

salam dik, cantek la ladybird tuh...

..::tarabozu::.. said...

wslm..
tq kak gee

 

Designed By Izza sakura