Sunday, December 13

bain marie/steambath method

APA ITU BAIN MARIE/ STEAMBATH METHOD?

Bain marie adalah satu teknik khusus yang digunakan untuk membakar dengan teknik steam bake. Maknanya sekiranya ada resepi yang dikehendaki membakar secara bain marie.Jadi adunan dimasukkan dalam loyang atau Springform,loyang itu perlu dilapis dengan foil dahulu dan melebihi dari loyang asal supaya senang ditanggal nanti atau dikuatiri termasuk air, lalu sediakan loyang yang lebih besar dari loyang adunan tadi dan isikan air.Kemudian rendamkan loyang berisi adunan tadi kedalam loyang yang mengadungi air masukkan kedalam Oven..seolah2 kueh @kek itu seperti sedang dikukus.






Teknik memasak ini biasanya digunakan untuk kek2 yang lembut seperti custard atau sous yang bahannya menggunakan banyak kuning telur atau cheesecake yang mengandungi putih telur secara meringue. Tujuannya membuat kek tetap dalam temperatur rendah selama mana memasak dan menghindari masakan cepat masak dan menghindari saus /cake menjadi kecokelatan warnanya.

Steambath Method selalu digunakan bila kita membakar cheesecake. Tujuan adalah supaya sewaktu kita membakar Cheesecake, permukaannya tidak akan ?crack? ataupun merekah.



Loyang Springform yang telah anda isikan dengan adunan cheesecake hendaklah anda balut bawah permukaan loyang dengan aluminium foil. Ketinggian aluminium foil kena lebih dari air yang diisi dalam loyang. Kenapa perlu anda buat demikian? Loyang Springform yang kita gunakan tidak kalis air (waterproof) dan jika kita letakkan loyang Springform kedalam loyang yang berisi air, besar kemungkinan air akan meresap kedalam loyang dan adunan cheesecake didalamnya. Jadi perlu untuk anda lapikkan dengan aluminium foil.

Sediakan dulang yang lebih besar dari loyang Springform dan isikan dengan air setinggi 1 ? 1 ? inci. Bila ketuhar sudah panas anda boleh masukkan loyang yang berisi air dan juga loyang Springform dengan adunan cheesecake kedalam ketuhar dan bakar mengikut masa yang tertera didalam resipi.

Sewaktu membakar Cheesecake, buat 30 minit pertama waktu membakar jangan anda buka oven dan main ?celupppp baaaaa?, jangan la kacau cheesecake tu tengah nak membesar biar dia bakar cantik-cantik dulu nanti dia terkejut kena ?celuppp baaaaa? haaa lain la rupanya, terus dia pun pancit dan tak mahu naik mengembang? Relax laaaa selalu cheesecake kalau kena bakar pun dalam 1 jam ? 1 jam 15 minit.

No comments:

 

Designed By Izza sakura