Friday, May 27

Mix manggo and strawberry jus


Salam pagi jumaat semua...
Teringat masa kecik-kecik dulu, ada pokok mangga kat belakang rumah. Abah zue selalu buat jus mangga. Jus mangga yang abah buat kaw pulak tu..memang sedap. Kebetulan, ada orang bagi buah mangga sala (1st time dengar namanya..dan agak besar giler) yang tak masak lagi so zue peramkan kat dalam beras (petua orang tua-tua untuk cepat masak).. 2 hari peram terus masak. Bila dikopek kulitnya dan nak makan, rasa masam.. isshhh...rupa-rupanya mangga ni kalau masak tak sedap biasa orang makan ngan kuah rojak jer. So daripada terbuang gitu saja (almaklum masam kureng laku skit) terus zue buat jus macam abah zue buat dulu-dulu.. 

Kebetulan dalam peti ais ada lagi stawberry yang dah tak berapa elok so zue mix kan jer untuk satu jus. Agak sedap.. rasa sejuk, masam dan manis.. 

Bahan-bahan:-

Bahan A (bawah)
potongan buah mangga
ais batu
5 sb gula

Bahan B (Atas)
5 biji buah strawberry
2 sudu gula

Caranya:-
Blendkan kesemua bahan A sehingga hancur dan masukkan ke dalam gelas. Kemudian blendkan bahan B sehingga hancur dan ambil dalam 2 sudu bahan B letakkan atas bahan A dan ambik 1 sudu bahan A letakkan atas bahan B (selang-selang)..Lastly untuk hiasan letakkan sebiji buah strawberry.. 

No comments:

 

Designed By Izza sakura