Thursday, September 15

CHILLED MANGO CHEESE KEK

Alhamdulillah jadik jugak zue punya cheese kek.. Rasa happy sangat-sangat..Dulu pernah buat tapi kureng menjadi walaupun rasanya sedap sebab kek nya tak keras jadi ala-ala   aiskrim gitu dan mungkin resepi yang zue ambik dulu rasanya terlalu banyak cecair. 

Actually zue buat manggo cheese kek ni atas permintaan opismate yang nak suruh zue buatkan cheese kek semperna Jamuan Hari Raya kat opis. Terfikir 2 kali nak buatkan nya.. Teringat takut tak jadi..atas pengalaman lalu dan memandangkan oven zue rosak dari hari raya ari tu lagi dan tak boleh membaking..so nak buat yang jenis bakar membakar ni memang tak boleh.. tapi terfikir jugak, kakak zue pernah buat manggo cheese kek ni.. So zue tanya kakak ambik resepi mana..  dia kata resepi Mat Gebu.. so zue search dalam mr goggle jumpalah resepi ni.. so zue share kat sini... TQ CMG..


Memandangkan kan opis zue ni ramai orang so zue doublekan resepi ni..untuk resepi asal di sini.


BAHAN-BAHAN:-
200 gm biskut marie
60 gm mentega di cairkan
500 gm krim cheese
100 gm gula halus
2 sb gelatin dicairkan + sedikit air dan dipanaskan dlm mikrovawe
300 ml whipping cream
3 biji buah mangga ranum (1 potong dadu isinya, 2 diblendkan )


Biskut marie dihancurkan (blend ngan blender kering), kemudian masukkan mentega yang di cairkan atas dapur dan kacau sehingga boleh kepal. Kemudian masukkan dalam tin springform berukuran 10 inci  dan tekan padat2. Sejukkan dalam freezer selama 3-4 jam.
Putar cream cheese dengan gula halus hingga berkrim, masukkan puree mangga tadi dan kacau sehingga rata. Dalam bekas lain, putar whipping cream hingga kembang, kemudian masukkan ke dalam bancuhan keju tadi. Gaul rata menggunakan spatula. Ketepikan.


Gelatin di bancuh bersama air suam, dan dimasukkan dalam mikrovawe. Kacau sehingga tidak berketul atau sehingga jernih. Kemudian tuangkan  ke dalam adunan cheese tadi, kacau sehingga rata dan menjadi sebati.

Masukkan 1/2 dari buang mangga yang didadu tadi, gaul rata. Tuang lagi adunan yang selebihnya (selang seli dengan buah mangga) 
    Simpan dalam freeze selama 3-4 jam. Kemudian keluarkan untuk diletakkan dalam peti sejuk selama 2-3 jam atau sehingga keras. Keluarkan dari tin, hias atasnya dengan baki buah mangga dan hidangkan.
***Take Note***
  • Masa nak keluarkan kek dari loyang, basahkan tuala  dapur dengan air suam dan pekap keliling loyang sehingga kek menjadi sedikit longgar. 
  • Untuk potong kek, panaskan pisau atas api sekejap..(untuk hasil keliling yg cantik)
  • Adalah lebih sedap dimakan sejuk-sejuk..(Baru keluar dari peti ais)

No comments:

 

Designed By Izza sakura