Tuesday, March 6

IKAN CENCARU BELAH BELAKANG BERSOS

Selamat petang selasa..

Buzy betul zue sekarang, nak membaking ngan nak mengupload gambar punyalah tak de masa. Hari minggu lak nak ambik pic masakan pun tak sempat..Rasa cam terkejar-kejar jer.. Hari ni kebetulan kat opis taklah buzy sangat so sempat ler curi-curi masa nak upload pic IKAN CENCARU BELAH BELAKANG BERSOS yang dibuat pada minggu lepas yang sempat diambil gambar.
Bahannya:

1 ekor ikan cencaru di belah belakang
*2 batang serai
*3 ulas bawang merah
*1 ulas bawang besar
*1 ulas bawang putih
 *sedikit belacan
*sedikit air asam jawa
 *2 sb cili boh
**Diblend hingga hancur
 1 sb sos tiram
 1 sb kicap pekat manis
 2 sb sos tomato
garam dan gula secukup rasa
sedikit minyak 

Hiasan
*daun sup
*daun bawang
*lada hidup
*limau nipis
**dipotong halus
Caranya:
  • Bahan yang diblend tadi ambil sedikit dan masukkan garam dan gula kemudian sebatikan.
  • Sumbat pada ikan tersebut dan biarkan selama 15 minit
  • Goreng ikan tersebut sehingga masak
  • Lebihan bahan yang diblend tadi ditumiskan bersama sedikit minyak sehingga naik bau
  • kemudian, masukkan sos tomato, sos tiram dan kicap. Kacau sehingga sebati
  • Lastly masukkan garam dan gula secukup rasa dan kacau sehingga masak.
  • Sedia dituang atas ikan dan dihias dengan daun sup, daun bawang, lada hidup dan hirisan buah limau. 

3 comments:

izahdaut said...

wahh, menariknya. menambah resepi kat ikan cencaru. biasa org masak sumbat tu kan. tq tq. mintak izin masuk list

..::Zue::.. said...

btl tu izah.. biasa org sumbat jer.. kali ni akak tuang sos skali sumbat..br ader umpphhh..!

Gee® said...

Masa zaman k.gee sekolah dulu, ikan ni digelar ikan jaket.. kalu time ikan jaket sume taknak makan...konon2 ikan tu tak sedap la keras laaa... huh!! tapi sekarang ni... k.gee paling suka ikan jaket kalau goreng atau bakar... sedap banget...rugi tau sape tak makan ikan jaket ni kan zue..

 

Designed By Izza sakura