Wednesday, February 6

SENGKUANG CALIT


Selamat tengahari..

Pernah makan sengkuang calit tak?.. Actually zue tak pernah makan tapi kebetulan ari tu tengok member makan terus tanya apadia.. dia kata sengkuang calit..Errmm... sedap ke?.. try rasa.. ok gak not bad... Biasa orang sebelah utara jer yang kenal sengkuang calit ni.. 

Kuah sengkuang ni Zue beli kat Chow kit..Rm2.50 sekilo.. Agak banyak dan boleh jual tu.. Makcik bekas baby sitter zue ada bagitau dia letak taucu ngan betik masak tu yang kuah dia agak pekat dan bau cam taucu tu.. Kalau makan saja tak sedap kena letak kacang tumbuk ngan gula castor yang halus tu. Baru ader rasa masam, manis dan masin. 
Ubat yang paling berkesan kalau mulut ada ulser ialah sengkuang sebab ia menyejukkan badan so kalau zue ada ulser mulut zue suka makan sengkuang ni cicah lak ngan kuahnyer.. 2  hari terus ok.. tak cayer.. trylah.. Tak yah nak minum air kosong bergeleng-geleng sampai buncit perut..
Sengkuang lak potong nipis-nipis baru taruh sosnyer.. Nak sedap lagi letak campur ngan kuah rojak belacan.. Ermm.. gabungan tu memang menarik dan sedap...
Kalau dijual kat depan sekolah satu potong 50 sen... kan?.. ke dah naik harga ke rm1?...

11 comments:

Anonymous said...

Excellent beat ! I wish to apprentice while you amend your web site, how can
i subscribe for a blog web site? The account aided me a acceptable deal.
I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered bright clear concept

Stop by my web site ... eol

Nazrah said...

kat belah mana beli kuah sengkuang calit tu..memang terigin nak makan

..::Zue::.. said...

nazrah~ sebelah area daging lembu... turun bwh ader jual cendol n sagu mata ikan berkaler2.. terus sampai hampir hujung..ader kedai ala2 kedai runcit cina... situlah..

POK NIK said...

SEKILO RM 2.50 ATAU RM 3.50

POK NIK said...

SEKILO RM 2.50 ATAU RM 3.50

..::Zue::.. said...

pok nik ~sekilo rm2.50.. memang agak murah tapi hanya di chow kit

wanmie said...

yg buat tu cina ke orang islam kita

..::Zue::.. said...

Wanmie~ Orang cina rasanya... sbb tu kedai cina

gelangtembaga said...

Assalamualaikum .. Nak tumpang tanya .. Selain taucu Dan betik ada letak bahan lain tak

..::Zue::.. said...

Wslm.. gelangtembaga.... x pastilah tp ikut pengasuh zue ckp resepi asal buh taucu dab betik..

Haziyah Hamilrudin said...

Salam, boleh saya tahu beli kuah tu kat chowkit bahagian mana ye?

 

Designed By Izza sakura