Saturday, January 22

APAM POLKA DOT




Apam Polka Dot ni memang cantekk dan qute. Untuk membuatnya sedikit remeh dan memerlukan ketelitian terutamanyer untuk buatkan dot-dotnyer. Alhamdulillah setelah 2 kali percubaan zue berjaya membuatnya dengan penuh rasa syok sendiri. Sebabnyer, kalau kita buat sesuatu menda especially tang buat kuih ni, kalau tak menjadi timbul rasa frust sangat-sangat, pastu serik nak buat lagi.. Tapi kali ni zue tak serik so zue buat lagi sehingga menjadi.. so inilah hasilnyer...so..sweet!!!


Bahan-bahannya :

3 biji telur sejuk dari peti ais
275gm tepung gandum
220gm gula halus
150ml susu segar @ 150ml air + 5 scoop susu tepung
3 sudu teh baking powder
1 sudu kecil ovalete
filling blueberry/ jem strawberry/ coklat yg di double boiler campur ngan susu cair
Pewarna ikut pilihan sendiri

perisa ikut selera sendiri




Caranya :
Mula-mula pukul telur, gula castor dan ovalete sehingga kembang. Kemudian masukkan tepung gandum yang diayak bersama baking powder berselang dengan susu cair dan pukul dengan kelajuan maxima 6-8 minit sehingga kembang.


Bahagikan adunan kepada empat bahagian dan titiskan pewarna bersama perisa. Contoh yang zue buat pewarna merah zue masukkan perisa strawberry dan hijau perisa pandan. Kemudian masukkan setiap warna dalam piping bag dan bolehlah dipicitkan adunan separuh ke dalam mangkuk kertas. Masukkan jem/filling dan tutupkan kembali dengan separuh lagi adunan dalam 3/4 penuh daripada cup plastik tersebut.





Untuk dot-dotkan apam tadi, Zue akan picitkan sedikit saja dengan warna yang berlainan di atas apam tadi.

No comments:

 

Designed By Izza sakura