Wednesday, April 13

JUS LAI CHI KANG yang mengeluarkan kepanasan dalam badan


Jus Lai Chi Kang adalah salah satu minuman untuk mengeluarkan haba kepanasan dalam badan. Kebiasaan yang suka minumnya adalah dari orang cina. Disini zue sertakan resepi Lai Chi Kang versi Terengganu. Setiap negeri, resepi Lai Chi Kang adalah amatlah berbeza-beza tau.


Antara bahan-bahan asas yang biasa di gunakan dalam resepi Lai Chi Kang ni adalah seperti berikut:-

buah kundur
kurma merah
cendawan putih kering
kembang semangkuk
barli
suhun
buah mata kucing yang kering
buah kismis
Buah Lohan Ko


Mula-mula rebus barli, cendawan putih kering dan buah mata kucing kering sehingga empuk.
Kemudian rendamkan kembang semangkuk dalam mangkuk yang berisi air panas. (actually nak masak sekali pun boleh, tapi Zue lebih suka rendam dalam air panas di dalam mangkuk, baru ngam dgn namanya, kembang semangkuk...) lepas tu masukkan ke dalam bahan yg direbus tu bersama- sama lebihan barang-barang tadi seperti buah kismis, kurma merah, buah mata kucing yang kering, suhun, Buah Lohan Ko dan buah kundur. Untuk menambahkan rasa manisnyer Zue akan letakkan gula perang. Kalau pakai gula putih pun tak per tapi gula merah ni ada khasiatnyer tersendiri dan lebih elok untuk kesihatan. Bila agak-agak dah mengelegak dan rasanya cukup2 manis bolehlah di tutup apinyer. Minum masa panas-panas adalah lebih elok untuk kesihatan. Tapi sesetengah orang suka minum dengan meletakkan ais batu.



Actually bahan-bahan ni ada dijual di kedai cina. Kat Giant pun ada tapi tak semua yang ada contohnyer buah Lohan Ko ni dijual di Sensei Cina. Mungkin ada yang tak pernah jumpa buah ni. Actually buah ni berkhasiat untuk mengeluarkan kepanasan dalam badan.


Laici Kang ni sejenis minuman yang bahan asasnyer penuh khasiat. Antara khasiatnyer adalah untuk menyejukkan badan dan paling sesuai diminum pada waktu panas.

2 comments:

Miss AnisSensuous said...

Fav saya :) Tq 4 the recipe :)

nas said...

Tq fr the wonderful resepi

 

Designed By Izza sakura