Monday, May 9

Puding nestum

gar
Cuaca sehari dua ni memang panas yang teramat..Kalau malam tidur buka aircon pun tak terasa.. Agaknyer apa yang Allah marahkan kita sehingga dapat bala begini. Tapi kita sebagai hambanya meredai apa yang dah termaktub.. Sebenarnyer zue tak layak bercerita mengenai dosa pahala ni tapi sebagai umatnya saling ingat mengingati antara satu sama lain.

Berbalik kepada resepi entry hari ni zue buatkan puding nestum yang di ambil daripada myresepi..Agak sedap bila dimasukkan ke dalam peti ais.. lega skit tekak ni..jom kita lihat apa yang menarik dalam resepi yang paling mudah ni..


Bahan-bahan:-
40 gm agar-agar
1.8 liter air
400gm gula pasir
*1 tin susu cair sejat
*2 sudu besar tepung jagung
*100gm butter dicairkan

*bahan bertanda disatukan dan dipukul hingga sebati

100gm nestum original


Cara-cara:

Masakkan agar-agar sehingga hancur, kemudian masukkan gula, masak sehingga mendidih dan hancur kemudian ketepikan dulu. Tapis bahan bertanda dan satukan ke dalam periuk agar2 tadi. Lastly masukkan nestum dan masak kembali atas api yg sederhana (kacau supaya nestum x berketul dan tidak hangit. Apabila mendidih, kecilkan api dan kacau lagi sehingga adunan menjadi sedikit pekat lebih kurang dalam 1-2 minit bila mendidih tutupkan api. Sediakan loyang yg dbasah dgn sedikit air, supaya mudah untuk keluarkan nanti.


Zue memarblekan puding ni dengan bahagikan kepada dua adunan / dua kaler (merah dan natural kaler).

No comments:

 

Designed By Izza sakura