Saturday, May 21

Apam yogurt with Dragon Fruit



Jenguk Dapur kak Nor kat SINI, duk berkenan apam yogurt. Mula-mula buat ia tak mekar dan bantat sebab tersilap letak baking powder bukan double acting baking powder (ingatkan sama-rupanyer sedikit lain).. Pastu tak puas hati terus tambah lah air soda nak bagi mekar. Last-last jadi tak naik terus aka bantat. Tapi teksturnyer still lagi lembut dan sedap. Zue tak puas hati buat pulak kali kedua..Alhamdulillah..mekar nyer membuatkan hatiku ini menjadi mekar setaman. Yang syoknyer anak-anak tak cukup mintak buat lagi.


Teksturnyer agak lembut dan gebu memang sedap. Baunyer pun memang wangi. Yelah zue letakkan susu tepung anak so bau nyer, wangi macam bau susu gitu. Ikut resepi asal ada letak choclate kat atas tapi zue buat sedikit kelainan sebab kebetulan ada buah dragon fruit so try jelah letak atas. So sweetkan?...




Resepinyer:-

1/2 setengah cawan gula castor 1 sk ovallete

2 cawan tepung gandum

1/2 cawan plain yogurt + susu cair (zue guna susu dugro anak )- lagi sodap

2 biji telur

1/2 sk double acting baking powder

4 sudu air buah dragon fruit (yang diblend pekat) 




Caranya:-
Masukkan kesemua bahan tadi (kecuali air dragon fruit) bersama-sama ke dalam satu bekas dan pukul sehingga sebati dan menjadi putih gebu. Ambil 1 cawan adunan asingkan dan masukkan air dragon fruit tadi dan kacau sehingga sebati. Kemudian masukkan 2 sudu besar adunan yang dipukul tadi ke dalam cup dan 1 sk adunan yang dicampurkan dengan dragon fruit tadi ke atas adunan kaler putih. Kukuskan selama 15-20 minit dengan api yang kuat.

No comments:

 

Designed By Izza sakura