Sunday, September 25

JUS AVOCADO bersama MILO.. menyelerakan...

Hari jumaat lepas zue ke chow kit, banyak betul buah-buahan di sana.. Antara yang menggoda diri zue adalah buah avocado. Sekilo RM7.. Agak murah... saiz pun besar berbanding di Giant RM2.29 sebiji dengan saiz yang sedikit kecil.. Actually zue paling suka ke chow kit, selain murah dari segi buah-buahan, lauk basah pun boleh didapati dengan harga murah.. dan zue akan pergi pada hari jumaat memandangkan hari sabtu dan ahad cuti so nak masak pun 'rajin'lah..



UOLS pernah minum tak air avocado bersama milo?.. ni yang specialnyer.. memang yummy.. kalau tak percaya boleh trylah.. nak buat pun tak susah just campak-campak untuk blend jer..Kat sini zue share kan resepi rekaan zue sendiri..


BAHAN-BAHAN:

2 biji buah avocado
2 Gelas air
4 sb gula castor
6 ketul ais batu

2 sb milo
sedikit air

CARANYA:

Buah avocado dipotong untuk diblend. 
Masukkan sekali air, gula castor dan ais batu.
Blend sehingga hancur

Bancuhkan milo bersama sedikit air

Tuangkan bahan-bahan yang diblend tadi ke dalam gelas. 
Di atasnya curahkan milo bancuh tadi

SEDIA UNTUK DIMINUM SEJUK-SEJUK




Buah kiwi dan mangga tu hiasan semata-mata...^__^

DI SINI ZUE NAK SHAREKAN KELEBIHAN 
BUAH AVOCADO NI..


 1.Pencegahan Barah Prostat
Avokado telah ditunjukkan menghalang pertumbuhan barah prostat.

2.Pertahanan Kanser Mulut
Penyelidikan telah membuktikan sebatian-sebatian tertentu itu dalam avokado dapat untuk mencari pra kanser mulut berkanser dan berkanser sel-sel dan memusnahkan mereka tanpa membahayakan sel-sel yang sihat.

3.Perlindungan Kanser Payudara
Avokado, seperti minyak zaitun, adalah tinggi dalam asid oleik, yang telah ditunjukkan boleh mencegah kanser payudara dalam banyak kajian. 

4.Kesihatan Mata
Avokado mempunyai lebih lutein karotenoid daripada mana-mana buah. Lutein melindungiterhadap kemerosotan makula dan katarak, juga menghalang penyakit-penyakit mataberkaitan umur. 

5.Kolesterol Lebih Rendah
Avokado adalah tinggi dalam sitosterol beta, satu sebatian yang telah ditunjukkan untuk kolesterol lebih rendah. Dalam satu kajian, 45 orang sukarelawan mengalami satu kejatuhan sederhana dalam kolesterol 17% selepas memakan avokado untuk sekadar seminggu.


6.Kesihatan Jantung 
Secawan avokado mempunyai 23% folate. Kajian menunjukkan seseorang yang berdiet kaya dalam folate mempunyai satu kekerapan lebih rendah penyakit jantung daripada mereka yang tidak. Vitamin E, lemak monounsaturated, dan glutation dalam avokado juga bagus untuk hati.

7.Pencegahan Strok
Tahap tinggi folate dalam avokado juga mempunyai hanya satu risiko strok lebih rendah daripada mereka yang tidak mengamalkn pengambilan avocado.


8.Penyerapan Zat Lebih Baik 
Penyelidikan telah menemui nutrien tertentu itu adalah diserap lebih baik apabila dimakan dengan avokado. Dalam satu kajian, apabila peserta-peserta makan salad mengandungi avokado, mereka diserapkan lima kali jumlah karotenoid (sekumpulan nutrien yang termasuk likopena dan beta karoten) daripada mereka yang tidak memasukkan avokado.


9.Sumber Glutation 
Avokado ialah sumber terbaik glutation, satu anti pengoksida penting. Penyelidik-penyelidik berpendapat itu adalah penting dalam mencegah penuaan, kanser, dan penyakit jantung.


10.Penjana Vitamin   E 
Avokado sumber vitamin E paling baik,ia merupakan satu vitamin penting yang melindungi terhadap banyak penyakit-penyakit dan bantuan memelihara kesihatan secara keseluruhan.

Sumber rujukan : healthdiaries.com

1 comment:

Rabiatun Adawyah said...

assalamualaikum..wahhhh...sedapnyer jus..nyaman terasa tekak..

 

Designed By Izza sakura