Wednesday, June 8

KEK PISANG BERWALNUT


Semalam masih lagi berpuasa ganti pastu cam biasalah duk cari ilham nak berbuka makan apa. Tetiba terasa nak makan kek pisang walnut yang dah lama duk lekat resepinya kat peti ais. So dengan semangat berkobar-kobar, balik dari opis (beli tapau punya nasi untuk buka posa) pastu terus turun ke dapur. Duk fikir, elok-elok siap jer kek ni lepas buka posa leh sambung untuk dessertnyer.. kalau nak buat lepas buka posa takut penyakit MALAS dan tak larat datang. So terus zue adunkan adunannyer dan terus bakar..

Rasa pisang bercampur kacang walnut emmm.. betul-betul crunchy kacang walnut bercampur kelembutan  kek dan kewangian pisang ni.. teramat sedap sangat-sangat.. dulu ingatkan kalau buat kek pisang ni rasa cam kat kedai (tak lah sedap sangat-sangat) ...tapi bila dah buat sendiri rasa nak buat lagi..lain lah rasa bila buat sendiri dan beli ni..selain kepuasan hasil 'jadi'nyer kek dari usaha tangan kita lainlah daripada yang beli..



Ikut resepinya tak der marble-marble ni..actually zue yang reka sendiri... bila cantek dimata, hati terasa puas dan mulutpun teringin nak makan..Alhamdulillah..
SUMBER: BLOG MAT GEBU


Bahan-bahan:-



250 g tepung gandum*

1 camca teh soda bicarbonate*
1/2 camca teh garam halus*(*digaul rata dan diayak)
15 g ovallate
150 g gula halus- zue kurangkan kepada 120gm
5 biji telur gred A
125 g mentega, dicairkan dan biar sejuk
100 g minyak jagung
225 g pisang emas + 1 camca teh vanilla, dilecek halus - zue guna pisang abu 
sedikit walnut yg dipanggang
sedikit kismis (hiasan-tabur atas kek)
2 sudu besar serbuk koko + 2 sudu besar milo


Caranya:-


Firstly panaskan oven pada suhu 175c dan lanserkan loyang ngan mentega dan lecek pisang. Kemudian Putarkan gula bersama ovallate sehingga sebati dan masukkan telur kesemua dan putar pada kelajuan paling tinggi sehingga adunan naik dan pekat (seperti adunan baulu). Perlahankan speed dan masukkan pisang yang dilecek dan gaul sehingga rata. 


Kemudian masukkan tepung yang berselang seli dengan mentega cair + minyak jagung tadi dan gaul sehingga rata. Bahagikan kepada 2 adunan. Satu adunan di campur dengan serbuk koko + milo + walnut cincang dan kacau sehingga sebati. Kemudian tuangkan 2 senduk  kaler plain ke tengah-tengah loyang dan diselang seli dengan kaler coklat 2 senduk. Ulang sehingga habis adunan. Lastly taburkan walnut dan buah kismis atas adunan tadi sebelum di bakar. Bakar pada 175c sehingga 55 - 60 minit atau hingga masak (mengikut oven masing2).


*Uji kek dengan mencucuk lidi sate di bahagian tengah kek, jika tak melekat tandanya kek dah masak. Biar kan kek sejuk sedikit, longgar2kan dari tin dan terbalikkan. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan sebelum dihidang....



No comments:

 

Designed By Izza sakura