Sunday, June 19

KEK CHOCOLATE MOIST chef zubaidah

Semalam member order nak kek moist chocolate untuk besday anaknya yang ke 7 tahun. Zue biasa buat kek resepi munirah baharum dari KR tapi nak trylah pulak resepi dari chef zubaidah lepas tengok blog HaSue, Noorsha dan kak Azlita masam manis... katanya agak sedap so zue pun apa lagi..trylah buat..


Ye lah keknyer betul-betul lembut, gebu dan paling utama ...moist sangat-sangat . betul-betul agak sedap. Zue saja kurangkan gula untuk kek tapi maniskan untuk topping kek ni. Dan try lak buat topping guna chocolate ganache.. memang sedap tapi still lagi tak reti nak mendeko guna choc ganache ni sebab biasa guna topping campuran serbuk koko, susu cair dan minyak.


Actually zue buat apam polkadot ni atas permintaan member gak so zue hiaskan kat keliling kek ni untuk naik seri kek katakan... so tak perlu nak piping apa-apa kat tepi kek ni.. still comel..
                                 Sebelum di make up..


Resepi Asal: Chef Zubaidah


Bahan-bahan:


* 100g Serbuk Koko*
* 200g Gula pasir*
* 1 tin Susu sejat*
* 200g Minyak Masak Sayuran*
* 250g Susu Pekat*
* 4 biji Telur - pukul sehingga berbuih
* 150g Tepung Gandum 
* 1 st Soda Bikarbonat
* 1st Baking Powder






Cara-caranya:-

1. Campurkan kesemua bhn bertanda* dan masak dgn api perlahan sehingga licin dan gula cair sepenuhnya. Tak payah sampai menggelegak.
2. Satukan dgn telur yg di pukul tadi dgn hand whisk. Gaulkan bhn2 kering dan campurkan sedikit2 sehingga sebati sambil terus dikacau dengan hand whisk.
3. Masukkan ke dlm tin yg di lapik atau di letakkan minyak/mentega. Bakar selama 40-45 minit bergantung pada jenis oven-kek ini juga boleh dikukus
4. Sejukkan dahulu sebelum di hiaskan dgn icing atau ganache.

Penyediaan chocolate ganache:
Bahan2:
150g coklat masakan
65ml whipping cream
1 sudu teh mentega

Caranya:
Gunakan kaedah double boiler,cairkan coklat. Kacau sehingga benar2 cair. Tambahkan whipping cream dan mentega. Padamkan api.
Sejukkan seketika,(bila sejuk sedikit ganache akan sedikit memekat) barulah dituangkan di atas kek coklat yang sudah disejukkan sepenuhnya.

No comments:

 

Designed By Izza sakura