Friday, January 6

NASI LEMAK IKAN AYA/TONGKOL

Assalamualaikum...
Apa sarapan di pagi jumaat ni?

Pagi tadi si Aqil bangun tanya mama.. 
Aqil:   Mama, ari ni last sekolahkan..?.. (Aik.. Mimpi apa anak aku ni?.. )
Mama: Ye lah.. Kenapa?..
Aqil:.. Abang boleh bangun lambat lah esok...
Ooo.. gitu rupanyer.. Sambil tu zue duk fikir sorang-sorang.. Issshhh.. Agaknyer anak laki camni lah.. Kalau si kakaknyer dulu elok jer bangun.. Mata pejam, tapi kaki dah masuk bilik air.. Yang si Aqil ni lak..puas gerak.. tak nak bangun-bangun.. Siap geletek lagi.. dia buat tak tau jer.. Alih-alih bagi tugas tu kat en hubby..

Jom..zue nak sharekan nasi lemak buatan sendiri...

Bahan-bahan untuk nasi:

2 cawan beras
1/2 cawan santan pekat + 1/2 cwn air **bergantung pada beras
1 helai daun pandan disimpul
secubit garam



Caranya:
  • Cuci beras dan masukkan ke dalam rice cooker
  • Masukkan bersama halia, santan pekat + air, daun pandan dan garam
  • Kacau sedikit bagi garam tu rata
  • Onkan rice cooker.
Bahan untuk kuah/sambal:

**2 ulas bawang merah
**2 ulas bawang besa
**2 ulas bawang putih
**1 gengam ikan bilis
** 1 batang serai
               ** diblend
2 sb cili boh
1 sb sos tiram
2 hiris asam keping (nak letak asam jawa pun boleh)
garam dan gula secukup rasa
sedikit belacan (tak letak pun tak per)
minyak untuk menggoreng

Bahan lain:
Ikan aya/tongkol dipotong 
Ikan bilis di goreng
timun
Caranya:
  • Ikan aya/tongkol digoreng sehingga separuh masak dan ketepikan
  • Tumis bahan-bahan yang diblend tadi sehingga naik bau
  • Masukkan cili boh bersama sos tiram dan asam keping dan kacau 
  • Lastly masukkan garam, gula dan sedikit belacan.
  • Kacau sehingga naik minyak dan barulah masukkan ikan tongkol/aya.
  • Biarkan kan seketika barulah ditutup api.
Actually ni nasi lemak ikan aya/tongkol ni adalah menu utama orang terengganu...

4 comments:

cinnamon.com said...

emm,sedapnya..

Liza said...

salam zue...mmg best kalau masak nasi lemak kan, harum satu rumah....hihihihi

..::Zue::.. said...

cinnamon... tq

..::Zue::.. said...

liza..
betul tu.. wangi satu rumah.. dah tak sabar nak makan rsnyer..

 

Designed By Izza sakura