Sunday, December 18

DONAT resepi II

Assalamualaikum..

Selamat pagi.. Uols sarapan apa pagi ni?.. Zue buat sarapan donut.. Ni adalah sarapan peberet anak-anak zue  terutama bila kat atas tu di deco macam-macam.. Memang licin habis dimakan.. Kekadang zue sempat ambik 2 jer.. tak per lah memang buat untuk my kids pun.. Makanan yang lain susah nak makan.. harap yang jenis macam ni jer yang dia orang suka.. 

Selama ni zue buat donut tak pakai acuan.. buat ikut tangan jer.. kekadang beso.. kekadang kecik.. saiz mesti tak sama.. semalam kebetulan terjumpa acuan donut terus beli.. selama ni jumpa tak delah pulak nak beli..huhuhu.. 


Jom zue share resepi mudah ni..
Sumber: Kongsi Resepi
Bahan-bahannya;

Bahan A
2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung High Protein
3 sb susu tepung
3 sb lelemak sayuran (shortening)
3 sb gula caster
1 st bread improver (tak letak)


Bahan B
180ml air suam
2 sb teh instant yeast
**air tambahan jika perlu
Kaedah Penyediaannya;
  1. Satukan semua bahan A
  2. Masukkan bancuhan bahan B ke dalam bahan A
  3. Masukkan air jika perlu
  4. Uli doh sehingga tidak melekat pada tangan
  5. Perapkan selama 30 minit
  6. Buang angin doh kemudian sedia dibentuk ikut acuan
  7. Goreng dengan api sederhana sehingga menjadi warna coklat keemasan
  8. Sejukkan
  9. Salutkan dengan gula aising atau dalam coklat cair
Dulu zue buat donut tak letak shortening (lelemak sayuran) so ia agak keras kali ni bila letak shortening, donut yang zue buat ni mesti lembut, gebu dan bila sejuk ia tak keras..




SELAMAT MENCUBA

2 comments:

Melly Octaviana said...

Cantik nya donut, pasti yummy juga.. salam kenal dari melly.. ;)

..::Zue::.. said...

tq melly.. slm kenal kembali..

 

Designed By Izza sakura